فاضل میبدی: لیسیدن ضریح همان لجبازی دینی است/نظر آقای سعیدی بسیار خرافاتی است/لجبازی با تصمیم کارشناسان پزشکی وهن دین است

۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰ کد : ۹۳۲۰ اصلی تیتر یک انتخاب سردبیر جامـــعه
محمد تقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در رابطه با حکم بوسیدن ضریح در اماکن مذهبی در گفتگو با دیدارنیوز گفت: بوسه زدن بر ضریح در اماکن مذهبی، واجب یا مستحب نیست، حتی عمل زیارت هم مستحب به حساب می‌آید و تا زمانی باید انجام شود که برای جان انسان، ضرری به همراه نداشته باشد، به این معنا که هر وقت عمل مستحبی برای جان انسان با احتمال خطر همراه شود، دیگر نه تنها مستحب نیست بلکه حرام هم محسوب می‌شود.
فاضل میبدی: لیسیدن ضریح همان لجبازی دینی است/نظر آقای سعیدی بسیار خرافاتی است/لجبازی با تصمیم کارشناسان پزشکی وهن دین است

کسانی که در حرم این ادا‌ها (بوسیدن و لیسیدن ضریح) را درمی‌آورند درواقع لجبازی دینی انجام می‌دهند. در قرون وسطی هم چنین رفتار‌هایی از مردم سرمی‌زد، اما اکنون مردم عاقل شده‌اند ونسبت به آن دوران اطلاعاتشان افزایش یافته است، با توجه به حجم آگاهی درعصر ما مردمی که این کار‌ها را به نمایش می‌گذارند، درصددند تا دو مسئله را نشان دهند. اول اینکه یا بسیارجاهل‌اند یا به جا‌هایی وابستگی دارند که برنامه‌شان آخراب کردن اسلام است.


دیدارنیوز ـ ویروس کرونا که به دلایل مختلفی از جمله عدم مدیریت صحیح و سهل‌انگاری مسئولان وارد کشور شده و فراگیر نیز گردیده است خیلی زود به دلیل عدم اطلاع رسانی صحیح و آموزش به موقع، ایرانیان را به دومین مبتلایان این ویروس تبدیل ساخت.

 

بدون شک در این برهه از زمان، توجه به اصول بهداشتی بیش از هر زمان دیگری مهم شمرده می‌شود. براساس گفته پزشکان، یکی از مواردی که می‌تواند سبب تسریع در انتقال این ویروس و در نتیجه افزایش تعداد مبتلایان شود، انجام مناسک مذهبی جمعی مانند نماز جماعت، شرکت در هیئات و زیارت حرم‌ها است، چراکه تنفس هوای آلوده در محیط های سرپوشیده و لمس اشیاء از راه‌های انتقال آن به حساب می‌آید.

 

از همین رو به کسانی که قصد زیارت اماکن مذهبی را داشته‌اند، توصیه شده است تا پایان زمان کنترل کامل این بیماری در این اماکن حضور پیدا نکنند، حتی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در اطلاعیه‌ای تاکید کرد که به درخواست وزیر بهداشت، تصمیم گرفت نماز جمعه هفته گذشته (۹ اسفندماه) در تهران و چند مرکز استان کشور برگزار نشود.

 

با اینکه قم کانون شیوع ویروس کووید-۱۹ در ایران معرفی شده و بیشترین آمار مبتلایان و فوت شده ها از کرونا را دارد، نهاد نماز جمعه استان قم در ابتدا اعلام کرد نمازجمعه نهم اسفندماه قم به امامت حجت الاسلام سعیدی نماینده ولی فقیه در شهر قم و با حضور ائمه محترم جمعه در سایر شهر‌ها اقامه خواهد شد، اما با توجه به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، برگزار نشد. حجت الاسلام سعیدی پیش‌تر نیز در مخالفت با تعطیلی حرم حضرت معصومه(س) گفته بود: «ما این حرم مقدس را دارالشفا می‌دانیم. یعنی مردم بیایند و از امراض روحی و جسمی شفا بگیرند؛ بنابراین باید اینجا باز باشد...» در این میان، وب سایت آستان حضرت معصومه(س) مطلبی را با این مضمون که " سازه‌های حرم ضد کرونا هستند و فلز نقره به کار رفته در ضریح و گوشه‌های مختلف مرقد، بهترین سلاح علیه باکتری‌ها است "را منتشر کرد که بلافاصله نظر شخصی نویسنده دانسته شد و از محتوای آن اعلام برائت صورت گرفت.

 

از سوی دیگر، چالش بوسیدن ضریح در اماکن متبرکه توسط برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی نشان از این داشت که تعدادی از شهروندان در اقدامی عجیب، بدون توجه به هشدار‌های بهداشتی، شروع به بوسیدن و حتی لیسیدن ضریح اماکن متبرکه می‌کنند! البته روز شنبه تصاویری از حفاظ‌های گذاشته‌شده مقابل ضریح حضرت فاطمه معصومه (س) در قم منتشر شد تا زائران نتوانند بر ضریح بوسه زنند، اما روابط عمومی حرم به سرعت این خبر را تکذیب و اعلام کرد:" ضریح مطهر همواره و در برخی از شب‌ها ضدعفونی می‌شود که در این ایام برای رعایت بیشتر بهداشت عمومی، تعداد آن افزایش یافته است. امروز نیز گرد ضریح مطهر به شکل موقت میله‌هایی قرار داده شد تا خادمان بارگاه حضرت، ضریح مطهر را ضدعفونی کنند و اکنون زائران به صورت عادی در حال زیارت ضریح هستند. "

 

این تکذیب در حالی انجام شد که سخنگوی وزارت بهداشت با انتشار تصویر میله‌ها در گرد ضریح، به انتقاد از شیوه برخورد با خطر کرونا در آستان حضرت معصومه پرداخت و توییت کرد: «این به اصطلاح تمهیدات! در حرم، زیارتگاه‌ها و بقاع متبرکه شهر قم و مسجد جمکران، به محدودیت انتشار و قطع زنجیره انتقال، کمکی نخواهد کرد و ساده انگاریست.» وی درخواست کرد که رفت‌وآمد به این اماکن زیارتی محدود شود.

 

هم‌زمان تصاویری از حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در شهرری منتشر شد که ورود به اطراف ضریح، ممنوع شده و مردم از بیرون به زیارت می‌پردازند. تولیت آستان حضرت عبدالعظیم، آیت‌الله ری‌شهری است. در همین حال سید عباس صالحی، وزیر ارشاد از مراجع، مدیران حوزه و تولیت‌های مراکز مذهبی خاضعانه خواست در مواجهه با کرونا در مراکز تحت تدبیر، توصیه‌های وزارت بهداشت و درمان و علوم پزشکی را مبنا قرار دهند و از هرگونه تصمیم اختصاصی پرهیز کنند. وی این را هم متذکر شد که نباید بهانه دیگری برای دین‌گریزی و دین‌ستیزی پدید آوریم.

 

محمد تقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در رابطه با حکم بوسیدن ضریح در اماکن مذهبی در گفتگو با دیدارنیوز گفت: بوسه زدن بر ضریح در اماکن مذهبی، واجب یا مستحب نیست، حتی عمل زیارت هم مستحب به حساب می‌آید و تا زمانی باید انجام شود که برای جان انسان، ضرری به همراه نداشته باشد، به این معنا که هر وقت عمل مستحبی برای جان انسان با احتمال خطر همراه شود، دیگر نه تنها مستحب نیست بلکه حرام هم محسوب می‌شود.

 

فاضل میبدی: لیسیدن ضریح همان لجبازی دینی است/نظر آقای سعیدی بسیار خرافاتی است/لجبازی با تصمیم کارشناسان پزشکی وهن دین است

 

وی در ادامه اضافه کرد: کسانی که در زمان حاضر در حرم، این ادا‌ها (بوسیدن و لیسیدن ضریح) را در می‌آورند درواقع لجبازی دینی انجام می‌دهند. در قرون وسطی هم چنین رفتار‌هایی از مردم سرمی‌زد، اما اکنون مردم عاقل شده‌اند و نسبت به آن دوران، اطلاعاتشان افزایش یافته است، با توجه به حجم آگاهی در عصر ما مردمی که این کار‌ها را به نمایش می‌گذارند، درصددند تا دو مسئله را نشان دهند. اول اینکه یا بسیار جاهل‌اند یا به جا‌هایی وابستگی دارند که برنامه‌شان، خراب کردن اسلام است.

 

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در این خصوص اظهار داشت: اسلامی که پذیرش آن از راه عقلانیت صورت می‌گیرد و علم را محترم می‌شمرد، انجام کار‌هایی که با منع کارشناسان همراه است را نمی‌پذیرد، بنابراین لجبازی به وسیله انجام کار‌های عجیب و غریب (مانند لیسیدن) یا تجمع مقابل وزارت بهداشت و... وهن به دین است و مردم را نسبت به آن بدبین می‌کند، پس باید با این گروه از مردم برخورد قضایی صورت گیرد.

 

فاضل میبدی در رابطه با گفته حجت‌الاسلام سعیدی بیان کرد: اظهار نظر آقای سعیدی در این زمینه بسیار خرافاتی است، زیرا با توجه به این اظهارنظر، تمام بیماران و حتی مراجعی که بیمار می‌شوند باید به جای بیمارستان به حرم حضرت معصومه(س) برای گرفتن شفا بروند و بیمارستان‌های قم را هم تعطیل کنند.

 

وی در ادامه افزود: حرم یک مکان معنوی برای دعا است و چیزی بیش از این هم به حساب نمی‌آید. مراکز درمان بیمارستان‌ها هستند و فرد معالجه کننده هم پزشک است. فرستادن بیماران به داخل حرم برای شفا در روایات و قرآن مورد اشاره قرار نگرفته و اظهار نظر بسیار نادرستی محسوب می‌شود.

 

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم دراین‌باره تاکید کرد: لجبازی با مسائل خطرناکی مانند کرونا کار درستی نیست و باید با دید باز به عنوان یک پدیده خطرناک به آن نگاه کرد و هرچه کارشناسان علمی مطرح می‌کنند را محترم شمرد.

کلید واژه ها: محمدتقی فاضل میبدی


نظر شما :