غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه»:

کارایی نظارت استصوابی مورد ارزیابی قرار گیرد / نظارت استصوابی نتوانسته مجلسی قدرتمند و توانمند ایجاد کند

۰۱ آبان ۱۳۹۸ | ۱۳:۵۰ کد : ۷۴۴۷ اصلی تیتر یک سیاسی
ظریفیان گفت: نظارت استصوابی نظارتی است که شورای نگهبان به وسیله آن نظارت قانونی، صلاحیت نامزدهای هر انتخاباتی را مورد بررسی قرار می‌دهد. واقعیت آن است که باید کارکرد نظارت استصوابی بعد از اجرای آن تاکنون، مورد ارزیابی قرار گیرد و بررسی شود که به میزانی که این نظارت‌ها سخت‌تر و تنگ‌تر شده آیا مجلس ایران در مقایسه با مجالس قبلی جایگاه و توانمندی و اثرگذاری بیشتری داشته است یا نه؟
کارایی نظارت استصوابی مورد ارزیابی قرار گیرد / نظارت استصوابی نتوانسته مجلسی قدرتمند و توانمند ایجاد کند

روزنامه آنلاین  وقایع اتفاقیه نظارت استصوابی مهم‌ترین صد راه برگزاری انتخاباتی رقابتی از سوی شورای نگهبان قانون اساسی است. به نظر می‌رسد. این نظارت کاملا قانونی است اما شورای نگهبان هر جا در مورد احراز صلاحیت شک دارد با اهرم عدم احراز صلاحیت، نامزدها را از راه‌یابی به مراحل بعدی بازمی‌دارد. اخیرا نیز سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده نامزدهای احراز صلاحیت شده و نمایندگان مجلس را حتی یک ساعت هم تضمین نمی‌کنیم. به‌راستی نظارت استصوابی در به وجود آوردن مجلسی قدرتمند تا چه اندازه موفق بوده است شاید پاسخ هیچ باشد زیرا سخنگوی شورای نگهبان صراحتاً اعلام کرده حاضر نیست نامزدهای تائید صلاحیت شده را تضمین کند. دراینارتباط «وقایع اتفاقیه» با غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.


*کارایی نظارت استصوابی مورد ارزیابی قرار گیرد


 نظارت استصوابی نظارتی است که شورای نگهبان به وسیله آن نظارت قانونی، صلاحیت نامزدهای هر انتخاباتی را مورد بررسی قرار می‌دهد. واقعیت آن است که باید کارکرد نظارت استصوابی بعد از اجرای آن تاکنون، مورد ارزیابی قرار گیرد و بررسی شود که به میزانی که این نظارت‌ها سخت‌تر و تنگ‌تر شده آیا مجلس ایران در مقایسه با مجالس قبلی جایگاه و توانمندی و اثرگذاری بیشتری داشته است یا نه؟


*سلامت نسبی نامزدهای مجلس مورد تائید همگان


 حامیان نظارت استصوابی معتقدند از این طرق به دنبال ایجاد مجلسی توانمندتر هستند و اثرگذاری بیشتری در مجلس ایجاد شود. آیا با این نوع برخورد با نامزدها تغییری ایجاد شده است. در هر جامعه‌ای افراد فاسد و افرادی که از اموال عمومی سوءاستفاده می‌کنند و در دادگاهی صالحه حکم به جاسوس بودن آن‌ها صادرشده، نباید در مصدر سمت نمایندگی قرار گیرند و هر عقل و منطقی این مهم را می‌پذیرد. افرادی که در مصدر سمت‌های مهم قرار می‌گیرند باید از سلامت نسبی برخوردار باشند.


* از مردم بپرسیم که جایگاه مجلس تفاوت کرده یا نه؟


 رویکرد سلبی نهادهای نظارتی کارآمدی توانمندی و اثرگذاری مجلس را به نسبت گذشته تقویت نکرده است. برای فهم بهتر در این مورد می‌توان از صاحب‌نظران سوال کرد و از افکار عمومی پرسید که جایگاه مجلس در مقایسه با گذشته چه تغییری کرده است و آیا این جایگاه بیشتر شده است یا نه.


* لزوم بررسی کارایی نظارت استصوابی


 اگر ارزیابی این است که بخشی از نمایندگانی که از زیر تیغ شورای نگهبان عبور کرده‌اند توانمندی و اثرگذاری لازم را نداشته‌اند درنتیجه به خاطر حفظ ماهیت مجلس باید در نوع نظارت بر نامزدهای مجلس تجدیدنظر کرد. در مسئله بهتر گزینی تکیه بر روش‌های انسدادی با موانعی روبرو است که  کارآمدی سیستم آسیب  می زند از این رو این نوع نظارت باید مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد. با ارزیابی دقیق در ارتباط با نظارت استصوابی می‌تواند مفید بودن و یا نامفیدی آن را مشخص کرد. با توجه به یک ارزیابی بی‌طرفانه باید در نوع نظارت با نامزدهای مجلس تغییر ایجاد کرد.


* بهبود شرایط مردم با تغییر نگرش‌ها


جامعه ایران اکنون با مشکلات چندلایه مختلفی روبرو است و برخی مشکلات به ابر چالش‌ها تبدیل شده است برای عبور از این وضعیت نیازمند مجلس و دولتی و دستگاه قضای قدرتمند هستیم. این قدرتمندی زمانی حاصل خواهد شد که این فرصت ایجاد شود که افراد با توانمندی و صلاحیت‌های مناسب را انتخاب کنیم.


 

کلید واژه ها: ظریفیانرایزنی با شورای نگهبانروزنامه وقایعنظارت استصوابیکارایی نظارت استصوابیمجلس پویاروزنامه آنلاین وقایع اتفاقیه:


نظر شما :