امان‌الله قرایی مقدم در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه»:

سلبریتی ها برای خرید لایک التماس می‌کنند/ بسیاری از جوانان از سلبریتی نماها نفرت دارند/برخی لایک کنندگان تتلوها و سحرها اعتراض خود را به کاستی‌ها اعلام می‌کنند

۲۱ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۵ کد : ۷۱۶۲ اصلی تیتر یک
قرایی مقدم گفت: تتلوها  به روش‌های مستقیم و غیرمستقیم  از مردم می‌خواهند که به آن‌ها توجه کنند. آن‌ها خود می‌دانند که اثری در جامعه ندارند. مردم هم هرچه احساسی‌تر توجه بیشتری به این افراد می کنند هرچند  از آن‌ها تنفر دارند.  
سلبریتی ها برای خرید لایک التماس می‌کنند/ بسیاری از جوانان از سلبریتی نماها نفرت دارند/برخی لایک کنندگان تتلوها و سحرها اعتراض خود را به کاستی‌ها اعلام می‌کنند

روزنامه آنلاین وقایع اتفاقیهلایک برای تتلوها و سحرها در صفحات مجازی به پرسشی مهم تبدیل‌شده است. به‌ راستی چنین شخصیت‌هایی که فاقد وجه اخلاقی هستند چرا از سوی مردم لایک و تائید دریافت می‌کنند. آیا لایک کنندگان امور غیراخلاقی این افراد  تائید می‌دهند یا اینکه در پس این لایک ها نوعی نافرمانی و اعتراض برای رسیدن به خواسته‌ها نهفته است. در این ‌ارتباط «وقایع اتفاقیه» با امان‌الله قرایی مقدم، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.


* روی دیگر لایک های مجازی


افرادی که دارای خصیصه‌های غیراخلاقی هستند در شبکه‌های مجازی از چنان محبوبیتی برخوردار شده‌اند که قابل توجه است اما ‌به هیچ ‌وجه نمی‌توان این محبوبیت را  در شان جامعه ایرانی دانست. به ‌راستی آیا لایک کنندگان واقعیت این افراد را تائید می‌کنند؟ جواب کاملا مشخص است. این افراد اتفاقا برای جوانان به ‌هیچ‌ وجه بت نیستند. جوانان درعین‌ حال اینکه  این افراد را فالو می‌کنند اما  در دل از آن‌ها احساس بیزاری می‌کنند.


*عدم محبوبیت در عین لایک های بالا


 متأسفانه برخی از سلیبریتی ها خوب نیز از امسال آقای تتلو حمایت می کنند. در حالی که خود آن‌ها  بهترین الگوها برای جوانان هستند. البته برخی نیز در میان جوانان آن‌هم در حد یک تا دو درصد وجود دارند که تتلو الگوی آن‌هاست. این افراد از نظر شخصیتی، تربیتی و اعتقادات فرهنگی مانند تتلو ها ضعف و عقده فرهنگی برخودارند.  بیش از 2 هزار نفر هوادار واقعی برای تتلو و تتلو ها وجود ندارد اما با این‌ وجود شاید  یک ‌چهارم جمعیت ایرانی عضو در اینستگرام  برای تتلو لایک بزنند.


* التماس برای لایک


 تتلوها به روش‌های مستقیم و غیرمستقیم  از مردم می‌خواهند که به آن‌ها توجه کنند. آن‌ها خود می‌دانند که اثری در جامعه ندارند. مردم هم  هرچه احساسی‌تر توجه بیشتری به این افراد می کنند هرچند  از آن‌ها تنفر دارند.  در این مورد البته رسانه‌های بیگانه نقش بارزی دارد اما به این مورد هم توجه داشته باشم که بسیای هم  حتی حاضر به دیدن صفحات این افراد در فضای مجازی نمی‌شوند.


* نگاهی متفاوت به لایک های مجازی


 البته با نگاه متفاوتی هم می‌توان لایک های مجازی  سلیبریتی ها را تحلیل کرد و آن اینکه لایک کنندگان نوعی اعتراض به فضای جامعه دارند و معترض‌اند  که مشکلاتی در جامعه وجود دارد که از میزان آن کاسته نمی‌شوند درنتیجه از این طریق اعتراض خود را علنی می کنند. این لایک ها اعتراض به نادیده گرفتن آرزوی های جوانان است. حتی رفتار این سلیبریتی ها نیز می‌تواند چنین عاملی داشته باشد. برخی علاقه‌مند هستند به هر طریق مشهور شوند که نشان از عقده‌های دوران کودکی آن‌هاست.

کلید واژه ها: وقایع اتفاقیهتتلوچرایی لایک تتلومحبوبیت تلو12 میلیون لایک تتلوقرایی مقامتتلو از نگاه جامعه شناسیساسی مانکمن


نظر شما :