از قائم‌مقامی تا ریاست سازمان سینمایی

۲۸ مهر ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۵ کد : ۶۰۴ انتخاب سردبیر فرهنگ و هنر
با ابلاغ قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان بی‌تردید محمدمهدی حیدریان ساعات پایانی دوران ریاست خود را در ساختمان سینمایی بهارستان سپری می‌کند.
از قائم‌مقامی تا ریاست سازمان سینمایی

روزنامه آنلاین وقایع اتفاقیه: با ابلاغ قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان بی‌تردید محمدمهدی حیدریان ساعات پایانی دوران ریاست خود را در ساختمان سینمایی بهارستان سپری می‌کند، مدیری که از اسفند 95 و با حکم وزیر دولت یازدهم و درحالی‌که تنها چند روز از منصب مشاورت عالی‌اش نمی‌گذشت به ریاست سازمان سینمایی نقل‌مکان کرد تا بعد از حجت اله ایوبی به‌عنوان چهاردهمین مدیر سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی گردد. البته که حضور حیدریان بعد از دوران ایوبی که به گواه اسناد و مدارک موجود، سیاسی‌ترین دوران سینمایی کشور نام‌گرفته بود اقدامی مناسب و درخور تقدیر است اما آنچه از حیدریان و سوابقش انتظار می‌رفت چندان اقدام مؤثر، مفید و مطلوبی در این سازمان رخ نداده تا عمر چهاردهمین مدیر سینمایی نیز به‌مانند همه آن‌هایی که روزی آمدند و بر صندلی‌های کرم‌رنگ سازمان سینمایی تکیه زدند به شماره افتد.


در خصوص دستاوردها و اقدامات حضور بیست‌ماهه حیدریان در سازمان سینمایی قطعاً در مجال خود به‌طور مبسوط و مفصل خواهیم پرداخت اما آنچه علت و دلیل نگارش این چند سطر شده است اتفاق قابل‌تأملی ست که برای تصاحب کرسی سازمان سینمایی در حال رخ دادن است، اقدامی که به نسبت ادوار گذشته اگر نگوییم نبود بی‌تردید کم‌نظیر و کم‌سابقه بوده است.


بعد از کش قوس‌های فراوان و جدایی قطعی حیدریان از سازمان سینمایی جریان‌ها و لابی‌های موجود چه در بدنه سازمان و چه در بدنه وزارت ارشاد آستین‌ها را بالا زده و با حداکثر توان سعی در تصاحب کرسی ریاست کردند، البته در ابتدا اسامی مختلفی مطرح شد اما درنهایت نامزدهای ریاست سازمان را این روزها می‌توان تنها در چند اسم خلاصه کرد، افرادی که هر یک موردحمایت جریان‌های پرنفوذ در بدنه وزارت ارشاد و حتی خارج از آن بوده و هرکدام از آن جریان‌ها همان‌طور که پیش‌تر بیان شد با تمام ظرفیت در حال تلاش برای نشاندن نامزد موردحمایت خود بر صندلی سازمان سینمای می‌باشند.


از احسانی مدیر فعلی شبکه نسیم یا شفیعی رئیس پرحاشیه و سابق مرکز هنرهای نمایشی گرفته تا مدیران درون‌سازمانی چون داروغه زاده، تابش، ابطحی و اربابی که این روزها یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین عناوین در سازمان سینمایی به شمار می‌رود همگی موردحمایت جریان‌ها خاصی و پرنفوذ در بدنه ارشاد بوده و بی‌تعارف باید گفت جریان‌های مطبوعشان نیز برای گرفتن امضای حکم ریاست از هیچ اقدامی فروگذاری نکرده و نمی‌کنند. افرادی که سابقه مدیریت نه‌چندان مناسبشان در حوزه فرهنگ و هنر شهره عام و خاص است و عملاً کارنامه قابل دفاعی نیز ندارند اما گزینه بسیار مهم و قابل‌اعتنا که چندی پیش حضور خود در سازمان سینمایی را در فضای مجازی و ذیل پست یک خبرنگار اصلاح‌طلب تکذیب کرده بود قائم‌مقام و دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت ارشاد جناب حسین انتظامی است که مصداق آن حکایتی ست که با دست پس میزند و با پا پیش می‌کشد شده گزینه‌ی که تا حدودی بسیار زیادی نسبت به سایر رقبا جدی‌تر و به صندلی ریاست در سازمان سینمایی نزدیک و محتمل‌تر است. میزان جدی بودن این حضور تا جایی ست که حتی جلسه نهایی و تائید وزیر ارشاد برای حضور ایشان برگزارشده است و حتی مقررشده است در صورت هرگونه مخالفت از مقامات ارشد دولتی ایشان کارش را با عنوان سرپرست سازمان شروع کند اما تنها دلیلی که باعث این عدم حضور شده است مخالفت جدی و شدید مقامات نزدیک به رئیس‌جمهور است که با این انتصاب به هر نوعی شدیداً مخالف می‌باشند.


درهرصورت فارغ از انتخاب حسین انتظامی نکته اصلی زمانی ست که برای تصاحب کرسی ریاست سازمان سینمایی می‌بایست رو به لابی‌ها و جریانات مؤثر و صاحب نفوذ آورد، جریان‌های چون مراودات خاص جناب رئیس خانه سینما، اعضای اصلی کانون کارگردان‌ها، سو استفاده از جایگاه قائم‌مقامی ارشاد و حتی استفاده از برخی روابط و لابی‌های دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر و فعلی فیلم کودک که برای هرکدام از گزینه‌های موردنظر خودشان سنگ تمام گذاشتند و تا جایی که حتی برای گزینه‌هایشان از رسانه‌های تحت نفوذ نیز درخواست روپورتاژ آگاهی کرده‌اند.


اما همان‌طور که بیان شد آنچه بیش از هر چیزی مایه تأسف است نبود فرایند انتخاب مستقل در این سازمان است و عملاً یک فرد مستقل هیچ شانسی برای تصدی چنین پستی نداشته و نخواهد داشت و بی‌تردید فردی که برای این پست مهم و تأثیرگذار انتخاب خواهد شد در تمام ایام مأموریت خود وام‌دار همان لابی‌ها و جریاناتی خواهد بود که او را بر این منصب نشانده و او نیز جز تأمین منافع آنان کاری از دستش بر نخواهد آمد.


و تمام این اتفاقات در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که به‌نوعی ایام رشد و بالندگی نظام و کشور خواهد بود در حال افتادن است. ظرفیتی که در سایر کشورها از کمترین و بیهوده‌ترین بخش‌هایش مطلوب‌ترین و مفیدترین استفاده‌ها را می‌کنند ما همچنان اندر خم کوچه اولیم و جریان‌ها قدرتمند و صاحب نفوذ شکل‌گرفته در وزارت ارشاد و حتی کمی آن‌سوتر از ساختمان بهارستان در آن هرم سبزرنگ در حال کشمکش برای نشاندن شخص موردحمایت خود بر کرسی ریاست سازمان سینمایی آن‌هم به هر قیمت و بهایی هستند.


مدیری که بی‌تردید نتیجه و ماحصلش از حضور در یک عنوان و پست مهم و تأثیرگذار جز قدرتمندتر کردن لابی‌گری و مافیایی تر شدن حوزه سینما و البته تأمین منافع جریان‌های وامدار عایدی دیگری نخواهد داشت.


 در پایان امیدواریم جناب وزیر ارشاد آگاه و عالم باشند که انتخاب هر یک از افراد نامبرده به‌خصوص شخص قائم‌مقام ارشاد چه بدعت نامناسبی را در این حوزه به ارمغان خواهد آورد.

 

کلید واژه ها: سازمان سینماییحسین انتظامیمحمود اربابیمرتضی رزاق کریمیمحمد احسانی


نظر شما :