افزایش قیمت سوخت تا چه میزان منطقی است

اول کاهش نرخ تورم بعد افزایش قیمت سوخت /  قاچاق بنزین نقطه ای انحراف است

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۹ کد : ۲۶۳۶ اصلی تیتر یک اقــتــصــادی
البرت بغازیان در ارتباط با تصمیم اخیر دولت در مورد سهیمه بندی و افزایش قیمت سوخت به وقایع اتفاقیه گفت:اگر دولت مصمم به افزایش قیمت سوخت است باید در شرایطی این موضوع را اجرایی کند که قدرت و توان مقابله با تورم را داشته باشد.
اول کاهش نرخ تورم بعد افزایش قیمت سوخت /  قاچاق بنزین نقطه ای انحراف است

روزنامه آنلاین وقایع اتفاقیه: تصمیم دولت در مورد افزایش و سهمیه‌بندی بنزین هرچند نتایج مثبتی در عرصه اقتصادی و به نفع بودجه عمومی به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر باعث کاهش میزان مصرف سوخت در می‌گردد اما در شرایط کنونی که فشار ناشی از تحریم‌های آمریکا بر سفره‌های مردم سایه افکنده است این افزایش از سوی شهروندان چندان قابل ‌پذیرش نیست. اینکه آیا دولت برای عبور از مشکلات پولی و مالی باید به این سمت حرکت کند یا نه و سؤالات دیگر در این مورد، باعث شد که «وقایع اتفاقیه» با آلبرت بغازیان اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران به گفت‌وگو بپردازد که در ادامه می‌خوانید.


*سهمیه‌بندی بنزین تجربه‌ای که دوباره تکرار می‌شود


این کارشناس اقتصادی در ارتباط با تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین به وقایع اتفاقیه گفت: درگذشته و در دوران دولت احمدی‌نژاد برای اولین بار بنزین سهمیه‌بندی گردید و به سمت واقعی سازی قیمت انرژی حرکت کردیم. یکی از اهداف آن طرح جلوگیری از قاچاق سوخت بود. علت دیگر، مساله صرفه‌جویی  بود زیرا در آن سال‌ها مصرف انرژی و به خصوص بنزین به ‌شدت افزایش یافته بود. علت دیگر نیز افزایش درآمد دولت از این طرح بود که بر آن اساس دولت موظف می شد درآمد حاصل از افزایش قیمت سوخت را صرف بازسازی صنایع کند. اجرای آن طرح به این مسئله بازمی‌گشت که یارانه سوخت در مسیر بهتری هدایت شود. مردم نیز به رویه سهمیه‌بندی عادت کردند اما اشتباه فاحش وزارت نفت حذف سهیمه بندی بود؛ زیرا مردم به این رویه عادت کرده بودند و اگر آن رویه ادامه می‌یافت اکنون قیمت بنزین به ‌آرامی به ‌جایی رسیده بود که عملا قاچاق آن به‌صرفه نبود.


*بر موتور تورم بنزین نریزید


سهمیه‌بندی و افزایش قیمت سوخت درگذشته به رویه ثابتی تبدیل‌شده بود و اثر منفی بر تورم نداشت اما در حال حاضر با توجه به  شرایط اقتصادی ناشی از تحریم و قیمت‌گذاری شناور نرخ خودرو، زمان مناسبی برای دست‌کاری در نرخ بنزین نیست زیرا این افزایش موجب خواهد شد که  سوخت بیشتری به موتور تورم افزوده شود. همین‌که قیمت سوخت افزایش یابد بخش حمل‌ونقل با افزایش تعرفه مجاب به فعالیت خواهد شد و این موضوع باعث افزایش قیمت کالاهای مختلف می گردد. این مسئله بر روی انگیزه تولیدکنندگان خودرو اثر منفی خواهد گذاشت.


* تورم کاسته شود، بعد تکلیف بنزین مشخص گردد


اگر دولت مصمم به افزایش قیمت سوخت است باید در شرایطی این موضوع را اجرایی کند که قدرت و توان مقابله با تورم را داشته باشد. باید بررسی کرد که آیا جامعه در حال حاضر توان پذیرش قیمت‌های جدید را دارد و یا اینکه حداقل دولت تدابیری را در کنار افزایش قیمت بنزین در نظر گیرد تا مردم این افزایش قیمت را بپذیرند.


*قاچاق بنزین نقطه انحراف است


 مشکل ازآنجاست که مسئله قاچاق تنها به بنزین خلاصه می‌شود. این در حالی است که افزایش قیمت ارز قاچاق را در بسیاری از اقلام مورد نیاز مردم نیز به ‌صرفه کرده درنتیجه با افزایش قیمت سوخت آن‌هم به دو برابر با توجه به اینکه قیمت سوخت چندین برابر  کمتر از آن سوی مرزهاست، مسئله افزایش قاچاق سوخت حل‌وفصل نخواهد شد. درنتیجه باید عملا فکری برای قاچاق بنزین کرد زیرا با چند برابر شدن قیمت بنزین هم نمی‌توان جلوی افزایش قیمت سوخت را گرفت.
 

کلید واژه ها: بنزین افزایش قیمت بنزین افزایش تورم وقایع اتفاقیه البرت بغازیان سهیمه بندی بنزین بنزین 2500 تومانی


نظر شما :