بازار پرمنفعت ایران برای شرکت های خارجی به مرداب تبدیل شد

فشار تحریم های آمریکا بر آژانس های تبلیغاتی

۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۳:۱۰ کد : ۲۴۵ تیتر یک دیپلماسی
تصمیم دونالد ترامپ به خارج کردن ایالات متحده از ایران در ماه مه و اعمال مجدد تحریم ها، تجارت های داخلی و خارجی در ایران را تحت فشار گذاشته است. بسیاری از شرکت های خارجی که با امید به رشد و سود بیشتر به بازار ایران روی آورده بودند، اکنون در کمال ناامیدی مجبور به ترک ایران هستند.
فشار تحریم های آمریکا بر آژانس های تبلیغاتی

✍️ ربکا اسپانج


روزنامه آنلاین وقایع اتفاقیه: آژانس های تبلیغاتی ایران برای پیدا کردن پروژه های جدید کاری به تقلا افتاده اند چرا که در پی تصمیم دونالد ترومپ رئیس جمهور آمریکا در ماه مه به عقب نشینی از توافق هسته ای ایران و اعمال مجدد تحریم ها علیه این کشور تجارت های بین المللی را به ترک ایران وادار کرده است.


سام کوردیر مدیر عامل شرکت تبلیغاتی «پی جی تی» در ایران گفت در شرایطی که بسیاری از شرکت های بزرگ خارجی در حال بررسی ماندن در ایران یا ترک این کشور هستند، شرکت های تبلیغاتی به دلیل نبود کار و خالی ماندن بیلبوردهای تبلیغاتی در حاشیه جاده های ایران، مجبور به تعدیل نیرو شده اند.


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دور اول تحریم ها را در ماه اوت علیه ایران اعمال کرد، اما تدابیر شدیدالحن تر از جمله تحریم صادرات نفتی در ماه نوامبر اجرایی خواهند شد. کوردیر افزود: «از همین حالا هم می توان دید که شمار زیادی از آژانس های تبلیغاتی تحت تاثیر قرار گرفته اند. خروج شرکت های بین المللی از ایران به معنی کاهش شدید سطح سرمایه گذاری خارجی در این کشور است. همین سرمایه گذاری ها بودند که پرداخت حقوق جوانان با استعداد ایرانی شاغل در این آژانس ها را ممکن می ساختند. و در طی یک ماه گذشته، بسیاری از آژانس های تبلیغاتی مجبور شدند شمار نیروهای خود را کاهش دهند.»


او با اعلام اینکه شرکت تبلیغاتی «پی جی تی» هنوز تعدیل نیرو نداشته، گفت: «شرایط واقعا دشوار است.»


نبود کسب و کار در تضادی شدید با اشتیاق قابل توجه شرکت های خارجی به بازار ایران پس از لغو تحریم های بین المللی در ماه ژانویه 2016، است. ایران با حصول توافق هسته ای در نهایت توانسته بود نفت خود را آزادانه در بازارهای بین المللی به فروش برساند؛ این مساله و جمعیت بزرگ و نسبتا جوان 80 میلیون نفری ایران این کشور را به «اتفاق بزرگ بعدی» در صنعت تبلیغات برای شرکت های تبلیغاتی داخلی و بین المللی تبدیل کرده بود. مشتریان بالقوه ای همچون شرکت های نفتی، تولید کنندگان خودرو و سازندگان هواپیما به سمت ایران سرازیر می شدند. براساس گزارش شرکت تبلیغاتی «زنیت مدیا»، ایران حتی در بین 30 کشور برتر در فهرست بازارهای پیشرفته تبلیغاتی قرار گرفت و می توانست تهدیدی برای سلطه بازیکنان پیشین این بازار باشد. اگرچه طبق این گزارش بازار تبلیغات ایران «توسعه نیافته» بود، اما به دلیل دخالت زیاد دولت در اقتصاد، کشور «پتانسیل دراز مدت» داشت. در این گزارش آمده بود: «ارزش بازار تبلیغات ایران را در سال 2017 حدود 4.1 میلیارد دلار تخمین می زنیم که 0.3 درصد از تولید ناخالص داخلی محسوب می شود. انتظار داریم که سهم تبلیغات از تولید ناخالص داخلی در نتیجه تعامل بیشتر ایران با اقتصاد جهانی افزایش یابد.» در این گزارش حتی پیش بینی شده بود هزینه های تبلیغات در ایران تا سال 2020 به 2.1 میلیارد دلار برسد.


با گسترش روابط بین المللی در سال های 2015 و 2016، آژانس های تبلیغاتی خارجی قراردادهایی را با شرکت های ایرانی امضا کردند. بری دادلی از شرکای ساکن لندن شرکت تبلیغات بازاریابی و رسانه «گرین اسکوئر» گفت: «در اینجا کشوری را داریم که شاید از نظر شیوه های بازاریابی سنتی هنوز نوپا باشد، اما در سوی دیگر ماجرا صنعت فناوری در حال رشدی دارد.»


اما اقدام ترامپ امیدواری ها به بازار تبلیغات ایران را ناامید کرد و قراردادهایی که با چشم انداز سوددهی بین تجارت های داخلی و بین المللی امضا شدند، اکنون در پی استراتژی ایالات متحده در قبال ایران تحت فشار قرار گرفته اند.


منبع: عرب نیوز
 

کلید واژه ها: وقایع اتفاقیه خروج ترامپ از برجام بحران اقتصادی ایران شرکت های تبلیغاتی تجارت بین المللی در ایران


( ۱ )

نظر شما :