شیرینی‌های سالم برای عید نوروز

آشنایی با روش تهیه‌ی ۳ شیرینی بدون شکر

مریم مرادیان نیری
۳۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۹ کد : ۱۷۷۲۳ خواندنی‌ها آخرین اخبار
با این که کرونا امسال هم مانع دید و بازدیدهای آنچنانی و مسافرت و ... می‌شود؛ اما می‌توانیم لذت نوروز و ورود به سال جدید را با انجام بعضی کارها برای افراد خانواده‌مان چشیدنی‌تر کنیم! یکی از این راهکارها، تهیه‌ی شیرینی در خانه و آن هم با مواد سالم‌تر است.
آشنایی با روش تهیه‌ی ۳ شیرینی بدون شکر

سرویس علم و فناوری وقایع اتفاقیهدر این مطلب طرز تهیه‌ی سه شیرینی را آورده‌ایم که نیازی به شکر ندارند و با شیرین‌کننده‌های طبیعی و سالم مانند خرما و عسل تهیه می‌شوند. با ما همراه باشید...

شیرینی گردویی بدون شکر

این شیرینی‌های گردویی واقعاً خوشمزه هستند و شما می‌توانید در هر زمانی در طول روز به عنوان یک میان وعده سالم از آن‌ها استفاده کنید. این شیرینی‌ها بافت نرم و طعم نسبتاً شیرینی دارند و تُرد و خوش‌طعم‌اند (دارچین و میخک)، اما مهم‌تر از همه اینکه سالم هستند:
. بدون شکرند.
. به جای کره با روغن زیتون درست می‌شود.
. گردو دارد که سرشار از آنتی‌اکسیدان، امگا 3 و منیزیم است.

مواد لازم برای 34 عدد:
. یک عدد سیب پوست کنده و بدون دانه
. 6 قاشق غذاخوری عسل
. یک قاشق غذاخوری پودر دارچین
. یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر میخک
. یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین
. یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب
. نصف قاشق چای‌خوری عصاره وانیل
. 200 میلی‌لیتر روغن زیتون
. 100 گرم گردو
. 500 تا 550 گرم آرد همه منظوره

طرز تهیه:
سیب را به تکه‌های کوچک خرد کنید. یک تابه نچسب را روی حرارت گرم کنید. سیب را در تابه ریخته و دو تا سه دقیقه بپزید تا کم‌کم نرم شود، رویش آب بریزید و حرارت را در حد متوسط بگذارید. اجازه دهید 15 دقیقه بجوشد تا آب آن بخار شود.
سیب را در کاسه‌ای بزرگ ریخته و همه‌ی مواد به‌جز آرد و گردو را به آن اضافه کنید.
گردو را با میکسر خُرد کنید، حدود چهار تا پنج قاشق از آن را برای تزئین روی شیرینی کنار بگذارید و باقی آن را روی مواد داخل کاسه بریزید. آرد را کم کم اضافه کرده و با دست مخلوط کنید. ترکیب شما باید نرم و چرب باشد و به دست‌هایتان نچسبد.
روی خمیر را با کیسه فریزر بپوشانید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.
سپس یک کاغذ روغنی بزرگ را باز کرده و روی سطح کارتان بگذارید، خمیر را دو قسمت کرده و هر قسمت را توپی شکل کنید.
یکی از خمیرهای توپی را در مرکز کاغذ روغنی گذاشته و روی آن را با یک کاغذ روغنی بزرگ بپوشانید. با وردنه این خمیر را پهن کنید تا به ضخامت تقریباً نیم سانتی‌متر برسد. مقداری از پودر گردو را روی خمیر صاف شده ریخته و به آرامی با دستتان فشار دهید تا بیشتر به خمیر بچسبد.
با یک قالب گرد شیرینی، خمیر را به تکه‌های گرد برش بزنید و به سینی فر منتقل کنید. این کارها را با خمیر توپی دیگر هم انجام دهید.
نکته: از آنجایی که این شیرینی‌ها نرم بوده و مثل شیرینی‌های دیگر متراکم نیست، شاید لازم باشد با یک کاردک پهن آن‌ها را به سینی فر منتقل کنید. شیرینی‌ها را به مدت 8 تا 10 دقیقه بپزید یا تا زمانی که همه لبه‌های آن تُرد شده و رویش نرم بماند. شیرینی‌های آماده را بگذارید تا خنک شوند. این شیرینی‌ها در ظرف دربسته تا چند روز تازه می‌مانند.

شیرینی خرمایی بدون شکر

مواد لازم برای 18 عدد:
. یک فنجان خرمای خرد شده
. یک‌چهارم فنجان گردوی خرد شده
. یک‌چهارم فنجان آب
. نصف یک موز کاملاً رسیده
. یک تخم‌مرغ بزرگ و زده شده
. دو قاشق غذاخوری کره آب شده
. نصف قاشق چای‌خوری عصاره وانیل
. یک فنجان آرد همه منظوره
. یک قاشق چای‌خوری بیکینگ‌پودر
. یک قاشق چای‌خوری دارچین
. یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک

طرز تهیه:
فر را روی دمای 175 درجه سانتی‌گراد بگذارید تا گرم شود. روی سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید.
خرما، گردو، آب، موز له شده، تخم مرغ، کره و عصاره وانیل را در کاسه‌ای با هم مخلوط کنید.
آرد و بیکینگ پودر و دارچین و نمک را با هم در کاسه‌ای دیگر مخلوط کرده و به ترکیب کاسه اول اضافه کرده و همه مواد را چنگ بزنید تا خوب به خورد هم بروند.
خمیر را با قاشق غذاخوری با فاصله تقریباً دو سانتی‌متری از هم روی سینی فر گذاشته و با کف دستتان آن‌ها را به آرامی پهن کنید.
شیرینی‌ها را در فری که قبلاً آن را گرم کرده‌اید بپزید تا لبه‌های آن شروع به قهوه‌ای شدن کنند. مراقب باشید که شیرینی‌ها زیاد نپزند؛ 11 تا 13 دقیقه کافی است. شیرینی‌ها را فوراً از فر خارج کرده و آن‌ها را خنک کنید.
نکته: کوکی‌ها هنگام پخت زیاد پخش نمی‌شوند، بنابراین می‌توانید آن‌ها را نزدیک هم قرار دهید.
 

شیرینی جو دوسر بدون شکر

شیرین‌کننده‌های طبیعی برای درست کردن شیرینی‌های سالم عالی هستند. عسل یکی از این شیرین‌کننده‌هاست اما شما می‌توانید از میوه‌های متنوع مانند سیب یا موز هم استفاده کنید. در دستور زیر، از خرما به عنوان شیرین‌کننده استفاده شده است.
این کوکی‌ها در فر به سختی نرم و باز می‌شوند. بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از اینکه آن‌ها را در فر بگذارید، پهنشان کنید. ضمناً با این کار دیگر نگران نیستید که مبادا فاصله‌ای بین شیرینی‌ها نگذاشته باشید. این شیرینی‌ها نرم و خوش طعم‌اند و خیلی تُرد نمی‌شوند.
مواد لازم برای 15 عدد:
. نصف فنجان خرمای له شده
. 55 گرم کره نرم شده در دمای اتاق
. نصف تخم مرغ زده شده
. یک‌سوم فنجان آرد همه منظوره
. نصف فنجان جو دوسر پرک
. یک‌چهارم قاشق چای‌خوری جوش شیرین
. یک‌چهارم قاشق چای‌خوری دارچین

طرز تهیه:
فر را در دمای 175 درجه سانتی‌گراد از قبل گرم کنید.
خرمای له شده را با کره و تخم مرغ در مخلوط‌کن ترکیب کنید.
مواد باقیمانده را اضافه کرده و چنگ بزنید تا خوب مخلوط شود.
به اندازه یک قاشق از خمیر جدا کرده و در دستتان توپ‌هایی درست کرده و روی سینی فر بگذارید.
توپ‌های خمیری را کمی پهن کنید.
شیرینی‌ها را به مدت 15 دقیقه بپزید تا قهوه‌ای شوند.

نکته: اگر خمیر خیلی نرم یا خیلی مرطوب بود می‌توانید یک قاشق دیگر آرد به آن اضافه کنید.

انتهای پیام/

 

کلید واژه ها: شیرینی بدون شکر


نظر شما :